عرضه خربزه مرغوب «سین» با بهترین کیفیت و ارزانترین قیمت در فروشگاه های زنجیره ای کوثر اصفهان

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. اخبار
  4. chevron_right
  5. عرضه خربزه مرغوب «سین» با بهترین کیفیت و ارزانترین قیمت در فروشگاه های زنجیره ای کوثر اصفهان

شهردار «سین» در گفتگو با «روزنامه نصف جهان» خبر داد

عرضه خربزه مرغوب «سین» با بهترین کیفیت و ارزانترین قیمت

قدمت کاشت خربزه در کهن شهر سین بر اساس مستندات تاریخی به هزاران سال پیش باز می گردد. در متون قدیم و در کتاب «اعلاق النفیسه» نوشته «ابن رسته اصفهانی» مربوط به قرن سوم که یکی از معتبرترین کتب تاریخی است از خربزه ای در اصفهان یاد می کند به نام «سینی» یعنی همان خربزه ای که در سین به عمل می آمد و شهرت داشت. در حال حاضر نیز همه ساله صدها هکتار از زمین های شهر سین زیر کشت خربزه می رود و هزاران تن محصول خربزه آن به سایر نقاط کشور و حتی کشورهای همسایه صادر می شود.

«خربزه شهر سین برخوار که خربزه‌ای زرد و تو قرمز و بسیار شیرین است در فروشگاه‌های کوثر اصفهان به صورت مستقیم عرضه می شود و با بهترین کیفیت و ارزان‌ترین قیمت در دسترس شهروندان قرار می‌گیرد.» شهردار سین در گفتگوی اختصاصی با «نصف جهان» این مطلب را اعلام کرد و گفت: ما با همکاری سازمان سامادهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان نسبت به عرضه مستقیم این محصول در فروشگاه‌های کوثر اصفهان از تاریخ ۱۵/۵/۱۳۹۹را با تخفیف ویژه و البته با کیفیت مناسب، در اختیار شهروندان قرار داده‌ایم.

محمد طرمه فروشان طهرانی افزود: خربزه شهر سین، چهارم تیرماه سال ۱۳۹۸به شماره ۱۸۶۰ به نام سین برخوار، ثبت ملی شده است. وی با بیان اینکه شهر تاریخی سین بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت دارد، گفت: شغل عمده مردم شهر سین کشاورزی، دامداری و تولید شیرینی است.

دانش کاشت خربزه سین برخوار چگونه ثبت ملی شد

با توجه به اینکه خربزه منطقه مرکزی استان اصفهان به ویژه شهر «سین» از کیفیت فراوانی برخوردار بوده و در فرهنگ فولکلوریک منطقه مرکزی استان داستان های متعددی از کیفیت و طعم و مزه این خربزه نقل شده است، لذا در راستای حفاظت از مهارت کشت این محصول که نسل به نسل توسط نیاکان به ما رسیده است، سال گذشته پرونده ثبت مهارت کشت خربزه در شهرستان برخوار تهیه و پس از تأیید در شورای ثبت آثار تاریخی استان برای ثبت نهایی به شورای ثبت ملی آثار تاریخی کشور ارسال شد.

پس از بررسی های لازم در شورای ثبت ملی آثار تاریخی، ثبت ملی دانش سنتی و مراحل کاشت خربزه سین برخوار روز چهارم تیرماه سال ۱۳۹۸ مورد تصویب قرارگرفت. دانش سنتی و مراحل کاشت خربزه سین برخوار یکی از ۱۳۸ میراث ناملموس استان اصفهان است که در فهرست کشوری میراث ناملموس به ثبت رسیده است. این رخداد طی روزهای چهارم و پنجم تیرماه در شورای ثبت میراث ناملموس کشور که در اردبیل برگزار شد صورت گرفت که روز چهارم این ماه اتفاق مهم برای شهر سین رخ داد. در این شورا استان اصفهان با ارائه ۱۳ پرونده از میراث ناملموس در پهنه استان، بیشترین تعداد پرونده‌های کل کشور را برای ثبت در میراث ناملموس ملی ارائه کرد که تمام این پرونده‌ها مورد تصویب قرار گرفت. یکی از موارد مورد تصویب، ثبت علم کاشت خربزه سین بود.

فهرست